VG2 og VG3

Utdann deg
til Skomaker

Du kan utdanne deg i skomakerfaget på Plus Skolen. Utdanningen er to-årig - VG2 og VG3.

Skomaker VG2 & VG3

Skomaker utdanning tar du på Plus Skolen i Fredrikstad. Skomakerfaget har lange tradisjoner i produksjon, reparasjon og vedlikehold av sko og andre skinn- og lærprodukter og skal bidra til å ivareta tradisjon og videreutvikle teknikker og håndverksferdigheter i faget.

Skomakerfaget skal bidra til å dekke samfunnets behov for kompetanse innen reparasjon, tilvirking og vedlikehold av fottøy og andre lær- og skinnvarer. Skomakerfaget skal også bidra til produksjon av ortopedisk fottøy og tilpasning av sko. Skomakerfaget skal videre bidra til å dekke behov for design av mote- og kostymeartikler for scenen.

Opplæringen skal bidra til utvikling av håndverksferdigheter og kunnskap om ulike skinn- og lærprodukter. Videre skal opplæringen stimulere til estetisk bevissthet i arbeid med design, form, farge og modellkonstruksjon. Opplæringen skal bidra til forståelse for markedsmekanismer.
Fullført og bestått opplæring over 2 år fører fram til svennebrev.

Din ambisjon - vår utfordring

Målet til skolen er å gi en bred og anvendelig yrkesutdannelse som har en nytteverdi i en fremtidig yrkeskarriere.

Et håndverksfag er en livslang læring med mange spennende utfordringer. Det er derfor viktig at vi som skole kan gi opplæring i vårt utdanningstilbud (håndverksfag) der det kreves en solid kunnskap for å kunne tilfredsstille de behov som et slikt yrke krever.
Brosjyre om skolen - klikk her!

Krav til inntak

GK - formgivingsfag
VG1- Design og håndverk (DH)
VG1- Teknikk og industriell produksjon (TIP)